Pirzdaustra

................................. Przedświt Jaćwieży ... Forum propagacji wszystkiego co Jaćwieskie, Pruskie, Bałtyjskie ..................................... *** kontakt: pirzdaustra@wp.pl ***

#1 2012-08-07 21:21:12

Ylva

Rozochocony Skryba

Punktów :   

Jak zrobić formę?

Witajcie!
Piszę, bo, choć rozmawiałam już z jednym z was, chce poznać zdanie reszty. Zacznę od tego, że nie rekonstruuję Jaćwieży (jestem raczej sympatykiem), a wikinkę z Gotlandii z Xw. Na podstawie zdjęcia znaleziska z tego okresu wykonałam rekonstrukcje broszy żółwiowej z Gotlandii. Rekonstrukcja z wosku pszczelego (nie sugerujcie się barwą wierzchnią, bo podczas wygładzania, ciutkę mi się przypalił). Brosza jest ażurowa i boję się, że źle wykonam formę do odlania. Jak poprowadzić kanaliki, by brąz wszędzie dotarł? Pozdrawiam i liczę na prostą odpowiedź (w końcu jestem tylko kobietą, więc jak krowie na granicy proszę )

http://images42.fotosik.pl/520/f68b956104d6ca84m.jpg

Offline

 

#2 2012-08-07 21:48:49

 Darius

Ponury Brodacz

Punktów :   11 

Re: Jak zrobić formę?

Może metoda wosku traconego by sie nadała.

Offline

 

#3 2012-08-07 21:54:37

Albynus

As asma Atvingai

Punktów :   24 

Re: Jak zrobić formę?

Darius napisał:

Może metoda wosku traconego by sie nadała.

Dario jak Cię można nie kochać..

A odnośnie odlawania - Najpierw radziłbym spróbować (jak na pierwszy raz) z dużo prostrzymi formami, szkoda marnować tak ładnej formy na nieudaną próbę ... My nigdy nie odlewaliśmy tak skomplikowanych form ... a kanalik napewno jest potrzebny na przelot, tak aby prowadził do dołu ... Trudno będzie oblepic takie cudko mieszanką glinową, tak aby nie popękało ... no i potem trzeba porządnie nagrzać formę przy zalewaniu ...


Shi nūsun būsna ast prajeivingiska kaigi asenes vupjai ...
http://i45.tinypic.com/2ex233p.jpg

Offline

 

#4 2012-08-07 22:21:48

Dagis

Administrator

Punktów :   28 

Re: Jak zrobić formę?

Jak pisał Albynus nie odlewaliśmy aż tak skomplikowanych form. Z płaskimi ażurami były problemy, pomimo że dociskaliśmy rozgrzany brąz w formie aby wszędzie się dolało. Nie ma pojęcia jak to ugryźć.  Na pewno wiem, że aby brąz dobrze się rozchodził po formie to musi być bardzo dobrze rozgrzany(temperatura dużo wyższa od temp. topnienia) i bardzo mocno rozgrzana forma. Tylko tyle mogę pomóc przy tam skomplikowanym zadaniu.

Offline

 

#5 2012-08-07 23:50:12

Ylva

Rozochocony Skryba

Punktów :   

Re: Jak zrobić formę?

Dziękuje bardzo za odpowiedzi. Prawdopodobnie zacznę od czegoś łatwiejszego, może broszy trójlistnej, albo klamry pasa. A co do rzeźby, to mam zamiar najpierw zrobić jej formę z gipsu (by móc odlewać z wosku takież to broszki, właśnie do foremek z wytapianiem wosku). Kiedyś już bawiłam się w odlewanie, ale żywiczne. Tam można było całość wsadzić do komory próżniowej, wytrząsarki zrobionej z frańki, albo użyć małego kompresora. Tyle tylko, że żywica podczas lania ma temperaturę pokojową. Dlatego zastanawiam się jak to zrobić, żeby wyszło ok przy temp. stopionego brązu. Brosza nie jest płaska (nie wiem, czy widać na zdjęciach), jest wygięta jakieś 3-4 mm, więc nie mogę tego wylewać tak jak wasze okucia ażurowe do pasów. Jakieś pomysły jak równomiernie rozprowadzić ten brąz?

PS. Jeżeli byście chcieli jakieś rekonstrukcje z wosku, to chętnie pomogę w wykonaniu, mam trochę wprawy w rzeźbieniu, ta broszka zajęła mi 3 godziny, a ma 9 cm długości i jakieś 5 grubości.

Ostatnio edytowany przez Ylva (2012-08-07 23:52:05)

Offline

 

#6 2012-08-08 15:21:08

Ylva

Rozochocony Skryba

Punktów :   

Re: Jak zrobić formę?

Znalazałm to:
http://www.youtube.com/watch?v=HCPqAhAjqsU

A tu cytat z artykułu o jubilerstwie w starożytności i średniowieczu " Formy na wosk tracony. Technika ta znana była już w starożytności – stosowali ją np. starożytni Egipcjanie, Grecy, Rzymianie – do dzisiaj cieszy się dużą popularnością wśród złotników ze względu na jej precyzyjność i bardzo mały ubytek materiału.
Przygotowany uprzednio model woskowy bardzo starannie i delikatnie oblepia się gliną, formując walcowatą bryłę. W trakcie rozgrzewania wysuszonej formy wosk topi się, a następnie wsiąka w glinkę, pozostawiając pusty negatyw modelu. Przez odpowiednio uformowany otwór wlewowy napełnia się formę płynnym metalem, a następnie wprawia się ją w ruch wirowy, przeważnie za pomocą prymitywnej wirówki. Działająca na płynny metal siła odśrodkowa wciska go w najdrobniejsze załomki formy, zapewniając bardzo precyzyjne wykonanie nawet delikatnych i silnie rozczłonkowanych odlewów.
Właśnie precyzja i możliwość uzyskania odlewów o bardzo rozbudowanych i skomplikowanych kształtach zadecydowały o powszechnym stosowaniu tej techniki odlewniczej w warsztatach złotników. Nadaje się ona zwłaszcza do sporządzania drobnych, pokrytych delikatną ornamentacją elementów, bywa też stosowana do odlewania małych figurek. Największą niedogodnością omawianej techniki jest fakt, że wykonany ręcznie model, przeważnie bardzo precyzyjny, a zatem pracochłonny, ulega w trakcie przygotowania formy zniszczeniu, zaś sama forma, po zastygnięciu wlanego do niej metalu, musi być rozbita, jest to bowiem jedyny sposób wydobycia gotowego odlewu. Tak więc odlewy na wosk tracony, w odróżnieniu od wykonywanych w formach gwarantujących wielokrotne użycie, są dziełami indywidualnymi i niepowtarzalnymi. "

Jak widzicie wirówkę przy glinianej formie i gorącym brązie?

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.projekty-domow.org.pl tanie-zaproszenia-slubne.eu zaproszenia-slubne-recznie-robione.eu wzor-zaproszenia-na-slub.eu