................................. Przedświt Jaćwieży ... Forum propagacji wszystkiego co Jaćwieskie, Pruskie, Bałtyjskie ..................................... *** kontakt: pirzdaustra@wp.pl ***
podstawowy element pancerza, jednak jezeli chodzi o IX-XI w, zachowały sie tylko przekazy źródłowe i ikonografia, którą niestety trzeba jakoś interpretować. kilka linków:
http://4.bp.blogspot.com/_eoh3lDtGHuU/R … kolnik.jpg
http://hastings1066.com/bayeux5.shtml
http://hastings1066.com/bayeux9.shtml
http://hastings1066.com/bayeux22.shtml
http://hastings1066.com/bayeux29.shtml
http://hastings1066.com/bayeux30.shtml
http://www.reenactment.de/reenactment_s … guide.html
tłumaczenia niektórych kawałków co do przeszyw by Fiolnir:
„Gdy w roku 926 rozpowszechniały się wieści o zbliżaniu się Węgrów do klasztoru St. Gallen,ówczesny opat Engilbert dowiódł swoich zdolności przywódczych: nakazał wznieść refugium i sporządzić tracze i broń. Potem założył pancerz pod swój habit i nakazał swoim braciom, by uczynili to samo co on. Zatem sporządzili pancerze z filcu.”
Saga o Św. Olafie wspomina o huskarlach noszących podczas bitwy o Stiklestad w 1030 kaftany zrobione ze skóry renifera i „nie mogła ich przeciąć ani przebić żadna broń tak jakby były pancerzem kolczym” (11) – Struluson w Heimskringla wspomina dar 13 pancerzy z reniferowych skór złożony królowi św. Olafowi. (12) „Obok pancerzy, które (...) mogły być sporządzone ze skóry lub rogu i byłyby noszone
alternatywnie z żelaznymi, istniały mocne stroje z filcu lub watowanego pikowanego materiału, które także służyły jako pancerz. (...) (Greckie słowo) również nie były niczym innym jak tylko
wzmocnionym ubiorem czy okryciem z filcu, które często mogło wytrzymać pchnięcie lub uderzenie. (...) Miały [one] sięgać tylko do kolan. Miały krótkie, szerokie rękawy. (...) Składały się z bawełny i (najwyraźniej niższej jakości) jedwabiu, połączenia, które prawdopodobnie przede wszystkim ze względu na grubość było szczególnie wytrzymałe. Mogły być filcowane, pikowane
lub watowane.” (1)
(D1) Tkanina z Bayeux. Można tu zobaczyć kolczugi z i bez kaptura lub przeszywki i kolczugi. Niestety w pancerzach po lewej nie jest widoczna pierś.
(D2) Tkanina z Bayeux. Biskup Odo (ilustracja po prawej) ma wyraźnie inne uzbrojenie niż reszta. W całej tylnej części tkaniny, pokazującej bitwę pod Hastings, kolczugi wyobrażone są za pomocą małych kółeczek. Jedynie Odo i wojownik z ilustracji po lewej mają inny rodzaj uzbrojenia. Być może przeszywkę? Patrz również Z. Jeżeli przyjmiemy teorię, że te przedstawienia ukazują przeszywki, to możliwy jest niemal każdy wzór pikowania (romby, kwadraty i in.) Późniejsze przeszywki są przedstawiane z pikowaniem w pionowe pasy (patrz np. Biblia Maciejowskiego, ok 1250).
(F) Romańska katedra z Cluny III, Burgundia, Francja
Lewo: fragment dekoracji głównego portalu (1115-1125)
Prawo: dekoracja głowicy kolumny; przedstawienie sztuk wyzwolonych, tu Retoryka (koniec XI / początek XIIw) (23)
Na rzeźbie po lewej całkiem wyraźnie widoczny jest element ubioru pomiędzy rękawem normalnego stroju (pofałdowana część najbardziej po lewej, po stronie złamania) a pancerzem. Wystaje on spod pancerza. Kwadraty na pancerzu mogą przedstawiać pikowaną przeszywkę lub kolczugę.
Ma ktoś jeszcze jakies źródła?
Ja planuje sobie zrobic przeszywkę na wzór sokolnika, wewnątrz filc, a na zewnątrz obszyta lnem.
Offline